ERASMUS+ szkolenia metodyczne i językowe nauczycieli ZS Wolbrom

12 września, 2022

ERASMUS+ szkolenia metodyczne i językowe
nauczycieli Zespołu Szkół w Wolbromiu

Udział ZS Wolbrom w Programie Erasmus + sprawia, że szkoła zyskuje wymiar europejski i
przyczynia się do urozmaicenia oferty edukacyjnej. W kwietniu 2021r. zorganizowane zostały
dwie mobilności zagraniczne do hiszpańskiej szkoły IES Angel de Saavedra: mobilność
grupowa i indywidulana, w której ogółem wzięło udział 27 uczniów naszej szkoły, natomiast
w czerwcu to ZS w Wolbromiu gościł 27 uczniów hiszpańskich wraz z nauczycielami. Dzięki
udziałowi w projekcie, wzrasta motywacja uczniów do nauki języków obcych, poznawania
innych kultur, poszerzania wiedzy z innych dziedzin oraz do rozwiązywania globalnych
problemów (ekologia, wykluczenie społeczne, zdrowie) we współpracy z instytucjami
lokalnymi.
Projekt Erasmus + u Traugutta, to nie jedynie wyjazdy zagraniczne uczniów, to także szansa
na udział nauczycieli w kursach zagranicznych i obserwacje pracy innych szkół, dzięki czemu
poznają oni innowacyjne metody oraz dobre praktyki stosowane na co dzień w szkołach
europejskich oraz promują wykorzystanie nowych technologii w edukacji. Założeniem
projektu jest również rozwijanie umiejętności językowych i zwiększanie różnorodności
językowej w szkole, stąd udział nauczycieli w zagranicznych kursach języka angielskiego i
hiszpańskiego.
Szkolenia językowe „przedmiotowców”
6 – 10 czerwca nauczycielki Zespołu Szkół w Wolbromiu: p. Iwona Chojnacka, p. Ewa
Fuglewicz oraz p. Elżbieta Kowal-Siewiorek uczestniczyły w zajęciach szkoły
językowej EUROCENTRES na Cyprze. Kurs ten był podsumowaniem całorocznego
doskonalenia języka angielskiego, w którym uczestniczyli także inni nauczyciele ZS
Wolbrom. Na zakończenie kursu uczestniczki otrzymały certyfikaty potwierdzające ich udział
w szkoleniu. Kurs został dostosowany do ich umiejętności i potrzeb. Największą zaletą
zagranicznych kursów językowych jest otoczenie, w którym się one odbywają, zmusza ono
do ciągłego porozumiewania się w języku angielskim na gruncie życia codziennego, co
wpływa na przełamanie trudności w komunikacji w języku obcym. Kolejną bardzo istotną
sprawą jest możliwość nawiązywania kontaktów z innymi nauczycielami uczestniczącymi w
kursie, co owocuje wymianą doświadczeń i może doprowadzić do nawiązania współpracy z
innymi szkołami na terenie Europy uczestniczącymi w programie Erasmus+. Nie można też
pominąć wszystkich zalet wyjazdu zagranicznego, które wiążą się z poznaniem miejscowej
kultury, zwyczajów i nowych ludzi, co zawsze wpływa stymulująco na podniesienie
kwalifikacji nauczycieli uczestniczących w projekcie. Już po powrocie do kraju, w trakcie
wizyty w naszej szkole młodzieży z Hiszpanii, nasza komunikatywność w języku angielskim
znacznie się poprawiła.
Szkolenia metodyczne anglistów
Tuż po zakończeniu roku szkolnego, w dniach 26 czerwca – 2 lipca, p. Paulina Strózik
wzięła udział w tygodniowym szkoleniu metodycznym „Creativity in the Classroom and
Different Ways of Displaying it” w słonecznym Splicie. W szkoleniu wzięli udział
nauczyciele z wielu krajów europejskich takich jak: Niemcy, Grecja, Hiszpania, Portugalia,
Rumunia, Finlandia, Słowenia. Zajęcia w szkole Obrtno Technicka Skola dotyczyły
wzmacniania motywacji u uczniów i nauczycieli, warsztatów z terapeutycznego
wykorzystywania fotografii podczas zajęć dydaktycznych, użycia narzędzi TIK (media
społecznościowe, aplikacje, gry online, platformy internetowej), wychodzenia poza schematy
zarówno w nauczaniu, jak i uczeniu oraz technik typu „drama”. Najważniejszym i najbardziej
owocnym dniem całego szkolenia był ostatni dzień zajęć, podczas którego odbyły się
wymiany dobrych praktyk pomiędzy nauczycielami z niemal całej Europy. Uczestnicy
wymienili się materiałami i pomysłami na konkretne działania. Popołudniami oraz
wieczorami, wspólnie z trenerami metodykami nauczyciele zwiedzali Split i okoliczne wyspy,
realizując w tym czasie tzw. „outdoor education”. Czas spędzony w Chorwacji oraz udział w
szkoleniu zaowocuje współpracą międzynarodową między Zespołem Szkół w Wolbromiu, a
szkołą ponadpodstawową z Finlandii. Prace nad tegorocznymi wymianami uczniowskimi oraz
job shadowing w Finlandii już trwają.

P. Dominika Łaksa i p. Dominika Urbaniak w dniach 11-15 lipca 2022 uczestniczyły w
szkoleniu „Game-based learning and gamification”. Szkolenie to odbyło się w stolicy Krety –
w Heraklionie i oprócz zajęć dydaktycznych zawierało również wycieczkę kulturową do ruin
pałacu w Knossos, kolebki najstarszej europejskiej cywilizacji oraz zwiedzanie Muzeum
Archeologicznego w Heraklionie. Zajęcia dydaktyczne poświęcone były stosowaniu gier w
procesie dydaktycznym oraz wykorzystaniu tzw. „process drama” w inkluzji. Prowadząca
zajęcia przedstawiła cały wachlarz różnorodnych gier stosowanych w celu integracji grupy, w
celu zbudowania wzajemnego zaufania oraz w celu zmotywowania uczniów i ich
energetycznego pobudzenia, tzw. energy games. Z kolei w czasie zajęć dotyczących „process
drama” uczestnicy kursu dowiedzieli się jak wykorzystać podczas swoich zajęć historię
olbrzyma, który pragnie osiedlić się w osiemnastowiecznej wiosce. Okazało, że ta historia
znajduje zastosowanie zarówno w czasie lekcji językowych, jak również w czasie zajęć
mających na celu integrację grupy oraz tzw. włączanie. Uczestnictwo w kursie pozwoliło nam
niewątpliwie na poszerzenie zestawu metod wykorzystywanych podczas lekcji języka
angielskiego oraz na nawiązanie kontaktów z nauczycielami z innych krajów uczestniczących
w programie Erasmus +.
P. Beata Miłoszewska-Wilk w dniach 15-19 sierpnia br. realizowała w Hiszpanii kurs
metodyczny pt. „Digital Classroom” zorganizowany przez Idevelop Training, gdzie szkoliła
się w zakresie wykorzystania narzędzi TIK w nauczaniu dzieci i młodzieży ze szczególnym
uwzględnieniem „technologii na miarę XXI wieku”. Każdego dnia zajęcia poświęcone były
innemu zagadnieniu. Obfitowały w mnóstwo pomysłów, spontanicznych reakcji uczestników
i dały możliwość dzielenia się doświadczeniem z nauczycielami pochodzącymi z innych
krajów europejskich, jak również zgromadzenia dużej ilości materiałów do wykorzystania w
swoim warsztacie pracy. Wszystkie zajęcia odbywały się w międzynarodowych grupach i
prowadzone były przez doświadczonych pedagogów. Zaprezentowano wiele nowoczesnych
narzędzi IT i przedstawiono różnorodne aspekty ich optymalnego zastosowania w procesie
dydaktycznym. Wraz z innymi uczestnikami kursu nauczyliśmy się, jak „być bliżej ucznia
XXI wieku”.

Pora na koordynatora
W dniach 18-22 lipca 2022 r. p. Jolanta Haberka podnosiła umiejętności językowe z języka
hiszpańskiego podczas intensywnego kursu w Alicante, urokliwym nadmorskim kurorcie
położonym w samym sercu wybrzeża Costa Blanca w Hiszpanii. Zajęcia z języka
hiszpańskiego w szkole językowej Proyecto Español odbywały się codziennie od 9:00 do
15:00. Prowadzone były w trzech blokach tematycznych: Teoría – gramatyka w najczystszej
postaci, coś co językowcy lubią najbardziej , Conversación y Cultura – zajęcia nastawione na
komunikację oraz ciekawostki kulturowe związane z Hiszpanią oraz Clases particulares –
zajęcia indywidualne. Lekcje prowadzone były przez doświadczonych i wymagających
nauczycieli, którzy od lat stykają się z uczniami z całej Europy i świata. Ich wiedza i
doświadczenie robiły wrażenie. Szkoła Proyecto Español oferowała bogaty program
kulturalny, organizując Intercambio – wieczorne spotkania konwersacyjne w parach i w
grupach kilkuosobowych. Spotkania te były interesujące, nie tylko ze względu na możliwości
doskonalenia języka, ale również dlatego, że były doskonałą okazją na spotkanie ludzi w
różnym wieku z różnych zakątków świata: Francji , Irlandii, Niemiec, Polski, Rosji, Szwecji,
Szwajcarii, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Co łączyło
wszystkich, to miłość do języka hiszpańskiego.
W dniach 01 – 08.08.2022 p. Jolanta Haberka odbyła szkolenie metodyczne „Broadening
horizons through outdoor learning” w Splicie w Chorwacji, zorganizowane przez organizację
InterAct. Kurs rozpoczął się od przedstawienia się nauczycieli z różnych krajów europejskich,
ich szkół i miejscowości, co było doskonałą okazją do pozyskania nowych partnerów do
współpracy dla Zespołu Szkół w Wolbromiu. Zajęcia metodyczne w pierwszym dniu
dotyczyły wprowadzenia do zagadnienia Outdoor Education – nauki w terenie, przedstawione
zostały różne praktyki oraz podstawy pedagogiczne tej metody. Outdoor education oznacza
zazwyczaj zorganizowany proces uczenia się poprzez samodzielne doświadczenie oraz
eksperymentowanie. Działanie nastawione jest na poznanie, zdobywanie wiedzy i
umiejętności podczas zajęć w plenerze. Natura jest środkiem, tłem oraz pretekstem do uczenia
się. Podczas drugiego dnia zajęcia odbywały się w terenie – uczestnicy zwiedzili ogrody
botaniczne w szkole podstawowej w Ostrog. W rzeczywistości Kaṧtela i Trogir były jedynie
tłem do zajęć merytorycznych. Kolejny dzień to rejs katamaranem na wyspę Hvar na Morzu
Adriatyckim, gdzie urocze wzgórze stało się „salą lekcyjną”. Temat lekcji – rozwój
świadomości sensorycznej oraz rozwój umiejętności miękkich poprzez kreatywne metody.
Kształtowanie wzajemnego zaufania w grupie (oraz uczniów do nauczyciela), umiejętności
negocjacji,
skutecznej
komunikacji, poszukiwanie niestandardowych
rozwiązań,
poszukiwanie ukrytych talentów, skuteczne zarządzanie zasobami grupy to umiejętności
niezmiernie potrzebne w dzisiejszych czasach, są to więc umiejętności które musi rozwijać
szkoła w XXI wieku. W czwartym dniu kursu “salą lekcyjną” było wzgórze Marjan w Splicie,
gdzie przedstawione zostały różnorodne gry i zabawy zespołowe do przeprowadzenia na
świeżym powietrzu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na środowisko naturalne. Okazało się,
że tworząc nowe rzeczy wystarczy obserwować naturę. W czasie zajęć w plenerze
nauczyciele poznali także różne zadania na rozgrzewkę przed lekcjami oraz „przełamanie
lodów” w nowej grupie. W ostatnim dniu zajęcia odbyły się już w sali konferencyjnej w
hotelu Slavija, gdzie podsumowane zostały zalety edukacji w terenie. Uczestnicy wymienili
się pomysłami na wdrożenie elementów Outdoor Education na lekcjach oraz podczas
projektów międzynarodowych. Kurs „Broadening horizons through outdoor learning” był
bardzo motywujący, dostarczył uczestnikom wiele pomysłów, poszerzył ich warsztat pracy.
Zajęcia w plenerze są doskonałą alternatywą po nauczaniu online, gdy uczniowie i
nauczyciele spędzali, zdecydowanie za dużo czasu, przed ekranami komputerów.

Szkoła XXI wieku to nieustanne wyzwania, potrzeba ciągłego rozwoju i zdobywania nowych
umiejętności. Nauczyciele Zespołu Szkół w Wolbromiu są świetnym przykładem na to, że
warto ciągle się uczyć, aby być bliżej ucznia, jego potrzeb i oczekiwań.
Pierwszy – bardzo intensywny rok pracy w programie Erasmus+ przynosi kolejne wyzwania
na nowy rok szkolny 2022/2023. Będą to nowe partnerstwa zagraniczne, mobilności
uczniowskie oraz szkolenia nauczycieli i kadry zarządzającej. Nowy rok szkolny zapowiada
się bardzo intensywnie. Czas na start!

Skontaktuj się z nami!

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Akceptuję!