9 września, 2024
Nauczyciele z ZS zaangażowani w realizację trzeciej rundy projektu Erasmus + Edukacja Szkolna spędzili te wakacje w bardzo kreatywny sposób, a mianowicie uczestnicząc w różnorakich szkoleniach metodycznych oraz językowych, a wszystko po to, aby od września móc wykorzystać w swojej pracy nowe techniki i metody pracy z uczniem. Zagadnienia poruszane na kursach dotyczyły rozwoju własnego dobrostanu jako nauczyciela, pozytywnego myślenia, sposobów zachęcania uczniów do udziału w ćwiczeniach fizycznych, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach, metod urozmaicenia lekcji języka angielskiego oraz nauki języka hiszpańskiego. Warto zaznaczyć, że wyjazdy na kursy dla nauczycieli poprzedziły w tym roku dwie mobilności uczniowskie, czyli wyjazdy edukacyjne do Hiszpanii i do Włoch, w których wzięło udział 25 uczniów z naszej szkoły.
Poniżej prezentujemy przegląd wszystkich kursów, w których uczestniczyli nauczyciele ZS w okresie od lipca do sierpnia 2024.
Wychowanie fizyczne w Krainie Lodu i Ognia
Na Islandii, w dniach od 6-14 lipca, odbywał się kurs poszerzający wiadomości z zakresu wychowania fizycznego, w którym wziął udział p. Andrzej Olewiński. W ramach kursu p. Olewiński wymienił się doświadczeniami z nauczycielami z innych krajów Europy, takich jak Włochy, Węgry, Niemcy, Słowenia, Czechy i Islandia, poznał nowe metody nauczania, które są odpowiedzią na coraz mniejsze zainteresowanie ruchem i sportem wśród dzieci i młodzieży, a także poszerzył warsztat pracy. Ciekawe gry i zabawy w ramach wymiany doświadczeń oraz zajęcia przygotowane przez międzynarodowy team Smart Teachers Play More pomogły uczestnikom kursu na świeże spojrzenie i zmianę koncepcji prowadzenia swoich zajęć. Islandia nazywana Krainą Lodu i Ognia to przepiękne miejsce. W takich okolicznościach oraz przy intensywnych i ciekawych zajęciach czas kursu szybko minął, ale doświadczenia i wiedza zgromadzona podczas tych kilku dni będą procentować podczas nadchodzącego nowego roku szkolnego.
Szkolenie metodyczne w Stambule
W dniach 8-13 lipca p. Dominika Łaksa oraz p. Dominika Urbaniak uczestniczyły w kursie metodycznym „Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges”, który odbył się w Stambule. Zagadnienia poruszone na kursie dotyczyły głównie szeroko pojętej inkluzji, stylu demokratycznego w zarządzaniu zespołami klasowymi oraz relacji międzykulturowych. W czasie zajęć uczestnicy aktywnie realizowali też elementy nauczania typu „outdoor education” biorąc udział w grze terenowej z wykorzystaniem aplikacji „goosechase” oraz zwiedzając najważniejszy zabytek Stambułu, jakim jest Hagia Sophia. P. Dominika Łaksa oraz p. Dominika Urbaniak poznały również historię Turcji, spróbowały lokalnych potraw, wzięły udział w rejsie po Bosforze, w przeprawie promowej na azjatycką stronę Stambułu oraz na Wyspy Książęce, a także zwiedziły tak słynne miejsca, jak: Błękitny Meczet, Mauzoleum Sułtana Ahmeda I, Cysternę Bazyliki, plac Taksim i Hipodrom. Niezapomnianym przeżyciem okazał się też udział w pokazie Wirujących Derwiszy oraz wizyta w Muzeum Adama Mickiewicza, które jest pięknym polskim akcentem w tym wielokulturowym mieście.
Chorwackie spotkanie z Erasmusem
W dniach od 21 do 27 lipca p. Iwona Chojnacka, p. Magdalena Kołdras i p. Elżbieta Kowal – Siewiorek odbywały szkolenie metodyczne „Building better mental health and well – being (outdoors)” w chorwackim Splicie. Głównym zamierzeniem organizatorów i prowadzących zajęcia było uświadomienie uczestnikom szkolenia jak ważna dla współczesnego nauczyciela jest umiejętność permanentnego dbania o własne zdrowie i dobrostan psychiczny. Poprzez różnorodne formy warsztatowe, w tym outdoorowe, uczestnicy kursu mogli poznać techniki relaksacyjne, dotyczące medytacji i nauki jak pracować nad sobą, własnym oddechem, wsłuchać się w siebie, a także nabyć umiejętności, które pomogą w pracy z młodzieżą w zakresie rozpoznawania oraz nazywania własnych emocji oraz skutecznej walki ze stresem. W trakcie zajęć stale przekazywano mnóstwo ciekawych informacji, wyników badań oraz oferowano wiele rozwiązań w zakresie kształtowania w sobie nawyków, które prowadzą do tego, by być świetnym nauczycielem, który rozumie prawidłowości funkcjonowania ludzkiego mózgu. Uczestnicy kursu poznali i przepracowali na sobie wiele metod w zakresie brain gym (ćwiczenia mózgu) oraz skupiania swojej uwagi i koncentrowania się bardziej na tym, co mamy i za co powinniśmy dziękować, niż na tym, co chcielibyśmy osiągnąć w przyszłości. Podczas wyjazdu nauczycielki rozwinęły kompetencje językowe i społeczne, rozmawiając o problemach szkół i specyfice pracy nauczyciela w krajach UE z innymi uczestnikami kursu. Dodatkowym atutem szkolenia w urokliwej, niezmiernie gorącej w tym roku Dalmacji było poznawanie historii, kultury oraz zabytków Splitu i okolicznych atrakcji turystycznych. Uczestnicy kursu zwiedzili historyczny Trogir, przepiękną wyspę Brać z cudowną plażą, a także odwiedzili pełen klimatu Omiś. Każdy dzień pobytu w Dalmacji był naukowym oraz krajoznawczo – turystycznym bogatym doświadczeniem i wyzwaniem, jednocześnie wzmocnionym poprzez zdobywanie i rozwijanie kontaktów z innymi uczestnikami kursu.
Szkolenie metodyczne w Palermo
W dniach od 29 lipca – 2 sierpnia nauczycielka języka angielskiego, Pani Beata Miłoszewska-Wilk przebywała w Palermo we Włoszech odbywając kurs metodyczny w zakresie nauczania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), pt. „Identifying Barriers to Learning – A Special Educational Needs Masterclass”. Każdego dnia zajęcia poświęcone byłyróżnym aspektom ww. zagadnienia, jak np. dysleksja, dyspraksja, dyskalkulia, ADHD, ADD i wiele innych. Warsztaty obfitowały w mnóstwo informacji, wskazówek metodycznych oraz pomysłówna przeprowadzenie ciekawych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze SPE. Dały one również możliwość dzielenia się doświadczeniem z nauczycielami pochodzącymi z innych krajów europejskich, jak również zgromadzenia dużej ilości materiałów do wykorzystania wswoim warsztacie pracy. Zajęcia prowadzone były przez wykwalifikowanych i doświadczonych lektorów za pomocą metod aktywizujących z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Program zajęć dodatkowych, zorganizowany po głównych zajęciach kursu, stanowił dla jego uczestników okazję do rozwoju kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka angielskiego oraz poznania dziedzictwa kulturowego odwiedzanego kraju.
Kurs metodyczny w ETI Malta
Warmers, fillers, coolers – jak wykorzystywać je w czasie lekcji języka angielskiego,dlaczego praca projektem jest tak ważna podczas procesu dydaktycznego, jakimi projektami pracować w nauczaniu języka, jak umiejętnie wykorzystywać narzędzia IT, aby być „bliżej” ucznia, jakie techniki i metody aktywizujące wprowadzać w nauczania czytania, słuchania i pisania w języku obcym, czy nauczanie fonetyki na sens, jak to robić, gdy do zrealizowania jest podstawa programowa? Te i wiele innych zagadnień zgłębiała anglistka Paulina Strózik w dniach 4- 11 sierpnia podczas szkolenia metodycznego „Brush up your teaching skills” w instytucie ETI Malta. Wspólnie z nauczycielami ze Słowacji, Czech, Niemiec i Węgier nauczycielka zdobywała wiedzę oraz umiejętności z zakresu nowych, aktywizujących metod nauczania języka angielskiego. Dodatkowo podczas codziennych spotkań można było wymieniać się dobrymi praktykami z innymi narodowościami, a w przyszłości być może nawiązać współpracę międzynarodową w zakresie wymian uczniowskich. Szkolenie było nie tylko czasem codziennej nauki na kursie metodycznym, ale także umożliwiło poznanie pięknej wyspy, jaką jest Malta. Paulina Strózik mieszkała u rodziny rodowitych mieszkańców wyspy, jadła z nimi wspólne posiłki poznając lokalne smaki i spędzała czas poznając tamtejsze zwyczaje. Dodatkowo, jako, że Malta jest bardzo dobrze skomunikowana i nieduża, nauczycielka zwiedziła Vallettę, Mdinę, Gozo, Comino i wiele innych zakątków.
Kurs języka hiszpańskiego w Walencji
W dniach od 5-9 sierpnia p. Jolanta Haberka uczestniczyła w intensywnym kursie języka hiszpańskiego w szkole językowej AIP Language Institute Spanish School w Walencji. Podczas kursu doskonaliła cztery umiejętności językowe: mówienie, pisanie, czytanie i słuchanie wraz entuzjastami języka hiszpańskiego z Chin, Korei, Włoch oraz Wielkiej Brytanii. Dodatkowo w trakcie kursu wzięła udział w zajęciach przygotowujących do egzaminów DELE. W trakcie kursu językowego poznawała także kulturę i historię Hiszpanii. Walencja to miasto kontrastów, z uroczą starówką i futurystycznymi zabytkami. W centrum miasta zachwyca katedra z wieżą Miguelete, Giełda Jedwabiu oraz Targ Główny, a nieco dalej od centrum znajduje się najnowocześniejsze serce Walencji: Miasto Sztuki i Nauki. W Hiszpanii, jest prawie tyle tradycyjnych dań do spróbowania, co miejsc do odwiedzenia, lecz prawdopodobnie najsłynniejszym daniem jest paella, typowa dla Wspólnoty Walenckiej. Innym przysmakiem obowiązkowym w tej części Hiszpanii jest horchata, rodzaj napoju chłodzącego często serwowany z paluchami drożdżowymi farton oprószonymi cukrem pudrem. Lokalne potrawy okazały się więc ciekawym dopełnieniem kursu, zwiększając wymiar kulturowy zajęć w Walencji.
Kurs pozytywnego myślenia w Barcelonie
W dniach 12-17 sierpnia nauczycielka Ewa Fuglewicz uczestniczyła w kursie „Design the Positive: Positive Thinking, Positive Communication and Positive School Spaces” organizowanym przez Europass Teacher Academy. W ramach kursu uczestnicy uczyli się jak poprawić pozytywne myślenie, zmniejszyć negatywny odbiór samego siebie, praktykować wdzięczność, humor i uważność. Dowiedzieli się również jak praktykować pozytywną komunikację z samym sobą, uczniami i współpracownikami, ucząc się jak przekształcić negatywną, destrukcyjną i nieskuteczną komunikację w krąg pozytywnych relacji, odnosząc się również do projektowania graficznego jako pozytywnego narzędzia komunikacji wizualnej. Uczestnicy rozszerzyli te pojęcia na otaczające środowisko, szkołę, aby zrozumieć znaczenie pozytywnego wzornictwa, architektury i dekoracji w klasie i poza nią, inspirowanych zasadami psychologii projektowania. Nauczyciele byli zaangażowani w aktywny proces uczenia się, koncentrujący się również na osobistym doświadczeniu i autorefleksji, łączący elementy poznawcze i emocjonalne, aby ułatwić proces uczenia się i zapewnić długotrwałą retencję nowej wiedzy. Ważnym elementem kursu było też tworzenie relacji między uczestnikami z różnych krajów, poznawanie systemów edukacji obowiązujących w innych krajach europejskichi ich kultury. Czas po zajęciach kursowych można było spożytkować na zwiedzanie zabytków Barcelony, uczestnictwo w spotkaniach folklorystycznych regionu katalońskiego i doskonalenie komunikacji w języku angielskim.
Wszystkie te zrealizowane szkolenia z pewnością przyczynią się do rozwoju kompetencji kadry nauczycielskiej, do podniesienia poziomu nauczania oraz do urozmaicenia prowadzonych lekcji poprzez wprowadzenie innowacyjnych technik pracy z uczniem. We wrześniu nauczyciele rozpoczną rok szkolny bogatsi o nowe doświadczenia, sprawni komunikacyjnie, pewni siebie, zmotywowani do nauczania i gotowi na nowe wyzwanie, jakie stawia przed nami realizacja czwartej rundy programu Erasmus + Edukacja Szkolna.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub podmiotu udzielającego dotacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.